“Alphabet of Volunteering” – Grundtvig Workshop

[highlight bg=”#ff9414″ color=”#000000″]In perioada 4-11 aprilie 2014, Pro Vobis a organizat la Savadisla, in judetul Cluj, un atelier international pe tema alfabetizarii si lucrului cu voluntarii in acest domeniu. Atelierul, implementat in cadrul proiectului “Alphabet of Volunteering” si finantat de Comisia Europeana prin programul educational Grundtvig, a avut 12 participanti din 8 tari europene: Spania, Italia, Marea Britanie, Lituania, Franta, Cipru, Grecia si Romania.[/highlight]

In cadrul cursului, cei 12 participanti, selectati datorita interesului si experientei avute in lucrul in programe de alfabetizare pentru adulti in tarile lor, s-au cunoscut, au impartasit experiente si au invatat intr-un maniera non-formala cum sa realizeze un program de voluntariat in domeniul alfabetizarii, care sa fie adaptat nevoilor comunitatii lor si cum sa gestioneze eficient voluntarii implicati intru-un astfel de program. Cei prezenti au avut ocazia sa exploreze in detaliu conceptul de alfabetizare si literatie, sa analizeze cauzele acestui fenomen si profilul celor afectati, au invatat unii de la altii, impartasind sugestii si experiente practice, si au plecat cu idei noi pentru proiecte si posibile parteneriate.

“A fost extrem de interesant si revelator pentru mine felul in care a fost prezentata relatia dintre alfabetizare si voluntariat. Definirea alfabetizarii intr-un cadru de schimb de experiente intre participanti a fost un plus de valoare, iar conceptele si programele de alfabetizare despre care am aflat mi-au deschis cu adevarat ochii spre acest domeniu.“ (Panayiotis Theodorou, trainer international, profesor, administrator servicii educationale in penitenciar, Cipru)

Ce s-a intamplat in cele 6 zile? Asa cum au spus chiar participantii, au trait intens fiecare secunda, au experimentat diferite metode de educatie non-formala, tehnici de constructie a grupului, jocuri si activitati practice, prin care au dobandit noi cunostinte extrem de utile in munca lor, o perspectiva proaspata asupra modului de lucru cu voluntarii si a functionarii unui program de voluntariat in domeniul alfabetizarii, dar au trecut si printr-o transformare personala. Astfel, unii au marturisit la final faptul ca acest curs le-a oferit “o reevaluare si imbogatire a propriei perceptii si atitudini”, sau “o regasire a unor parti uitate din sine”. Perceptia generala a fost una extrem de pozitiva, participantii simtind ca le-a crescut motivatia, energia si curajul sa isi urmeze visele si pasiunea in a-si ajuta comunitatea, multi descoperind surprinsi potentialul imens pe care programele de alfabetizare il au.

“Consider foarte utila folosirea metodelor de educatie non-formala si cred ca ar trebui sa fie utilizate mai mult in atelierele din programul de invatare pe tot parcursul vietii (Lifelong Learning Program).” (Salvi Greco, trainer international si coordonator ONG, Italia)

Ca in orice training international, participantii au avut ocazia de a prezenta celorlalti elemente din culturile proprii, de a se cunoaste mai bine in plan personal, dar si de a gusta din cateva din traditiile locale – de la un picnic rustic si autentic, la o plimbare cu caruta trasa de cal si pana la mesele cu specific transilvanean sau spectacolul de dansuri traditionale din zona Savadisla. Profesional, au invatat – atat de la echipa internationala de formatori, cat si unii de la altii – despre cum se structureaza un program de voluntariat, cum se pregateste organizatia pentru implicarea voluntarilor, ce modalitati de recrutare si selectie a voluntarilor au la dispozitie si mai ales, cum pot sa isi motiveze constant voluntarii pentru a se implica in programele de crestere a literatiei adultilor.. Mai mult, pe langa toate elementele teoretice si dezbaterile de grup, grupul a avut ocazia sa realizeze si doua vizite de studiu la doua organizatii din Cluj-Napoca care lucreaza in programe de alfabetizare (Scoala Christiana si Asociatia Learn&Vision), culegand astfel si mai multe idei de actiuni concrete si crescandu-si gradul de interes si energie pentru a realiza si ei proiecte similare in tarile lor.

“A fost cel mai bun training la  care am participat pana acum, am invatat foarte multe despre tema abordata iar trainerii au fost minunati: inovativi, deschisi catre idei noi si amuzanti.” (Natalia Danci, ofiter educational penitenciar, Baia Mare, Romania)

Atelierul s-a incheiat intr-o nota pozitiva si optimista, participantii oferindu-si unii altora diploma si cuvinte de lauda si apreciere, si primind din partea organizatorilor tricouri de adevarati coordonatori de voluntari, in semn de absolvire simbolica a cursului.

[jcarousel source=”post” link=”image” size=”250×250″ limit=”12″ items=”4″ speed=”400″ margin=”10″]