Cat de altfel va fi Scoala altfel?

Desi sistemul de gradatii de merit impulsiona deja profesorii sa implice elevii in activitati de voluntariat, acum activitatile extracurriculare devin obligatorii, prin noua programa scolara.

In saptamana dinaintea vacantei de primavara, elevii se vor implica in activitati non-formale, inclusiv in activitati de voluntariat. Mai mult, ei vor putea veni si cu propuneri de astfel de activitati. “Avem o mare noutate, respectiv saptamana «Scoala altfel», in saptamana 2-6 aprilie, in care se vor desfasura activitati de educatie non formala, sport, olimpiadele scolare. Este un inceput in a face scoala mai atractiva”, a spus Daniel Funeriu. In saptamana respectiva, cursurile se vor derula altfel decat sunt elevii (si profesorii) obisnuiti. In timp ce cativa elevi se vor pregati pentru olimpiade, majoritatea vor participa la activitati nonformale, inclusiv actiuni de voluntariat. “Este vorba de o saptamana nou introdusa in programa scolara, care se va axa pe activitati extracurriculare si extrascolare. Elevii, parintii si profesorii vor putea propune chiar ei activitati pentru aceasta saptamana, catre consiliul de administratie, in functie de interese si abilitati.

Odata aprobat, insa, programul este definitiv. Prezenta este obligatorie, asadar, absentele fiind consemnate la rubrica „purtare”. Ramane de vazut in ce masura isi mai pastreaza voluntariatul, in acest context, calitatea primordiala de activitate derulata fara constrangeri si din proprie initiativa.

O provocare in plus pentru profesorii deja demotivati si suprasolicitati?

„Cadrele didactice vor avea ocazia sa se manifeste intr-un mod in care copiii nu le-au mai cunoscut, in functie de pasiunile, de interesele si de abilitatile fiecaruia.”, explica Oana Badea, secretar de stat in Ministerul Educatiei, initiatoarea programului „Scoala altfel”.„Tipurile de activitati care vor avea loc in aceasta perioada vor fi activitati (dar nu este limitativ acest tip) culturale, tehnico-stiintifice, sportive, de educatie pentru cetatenie democratica pentru promovarea valorilor umanitare, inclusiv voluntariat, caritate, implicare in viata activa in societate, responsabilitate sociala si relatii de comunicare.”, adauga ministrul Educatiei.

Pentru unii profesori, initiativa ministrului nu a fost decat o confirmare institutionala fireasca a necesitatii unor activitati educative care sa iasa din perimetrul prestabilit, formal; acesti profesori isi implica deja elevii in activitati nonformale, inclusiv in actiuni de voluntariat, in perimetrul scolii sau in comunitate. Multi dintre ei o fac din pasiune, cat si, probabil, din convingerea ca este menirea scolii sa incerce, pe cat posibil, sa formeze acesti copii ca oameni si membri ai unei comunitati, nu doar sa transmita cunostinte si sa formeze competente.

Majoritatea profesorilor au insa o reactie diferita. La inceput de an scolar, pe forumuri si nu numai, unii profesori se intreaba in ce masura aceste activitati duc la vreun rezultat concret si benefic pentru elevi sau, probabil, se simt pur si simplu agresati de „impertinenta” unei sarcini suplimentare, in contextul socio-economic precar al profesiei de dascal. Altii, mai practici, se intreaba daca au competentele necesare pentru astfel de activitati si afirma, pe buna dreptate, ca modulul „subtire” de psihopedagogie pe care l-au absolvit in facultate nu i-a pregatit in nici un fel pentru a sustine activitati interactive sau extracurriculare cu elevii.

Tu ce parere ai? E oportun sa devina obligatorie in scoala implicarea in activitati de voluntariat? Este de datoria sistemului de educatie formal sa insufle valorile voluntariatului in elevi? Sunt profesorii dispusi si pregatiti pentru o astfel de provocare? Sau, mai important, dispun ei de mijloacele necesare pentru a face acest lucru? Te invitam la dezbatere.