European Solidarity Corps (ESC): Cateva informatii si cateva intrebari

Recent s-a lansat la Bruxelles o noua initiativa a Comisiei Europene dedicata tinerilor: Corpul European al Solidaritatii, sau European Solidarity Corps (ESC). Anuntat in septembrie 2016 de catre presedintele Juncker in discursul cu privire la starea Uniunii, acest corp vine sa completeze eforturile de solidaritate ale Comisiei Europene. Salutam initiativa si apreciem separarea clara a componentelor de voluntariat si angajabilitate (ucenicie, instruire sau angajare), ambele cu contributii semnificative la cresterea solidaritatii si la dezvoltarea personala si profesionala a tinerilor, in moduri diferite insa care merita abordate separat si puse in valoare corespunzator cu specificul lor profund. Regasim cu bucurie o noua recunoastere a contributiei pe care voluntariatul o are la punerea in practica a valorilor europene de solidaritate si toleranta si apreciem deschiderea catre investitia in solidaritatea construita prin voluntariat in interiorul Uniunii Europene si in interiorul statelor membre.

ESC este o initiativa care se adreseaza tinerilor cu varsta intre 17 si 30 de ani si care ofera oportunitati acestora de a fi voluntari sau de a lucra in cadrul unor proiecte cu durata intre 2 si 12 luni, in beneficiul comunitatii, derulate in tara lor sau in alta tara din Uniunea Europeana. In acest moment este deschisa componenta de inregistrare a tinerilor care sunt interesati de program, mecanismul de functionare presupunand inregistrarea tinerilor intro baza de date din care organizatiile care ofera oportunitati in cadrul ESC isi vor recruta viitorii colaboratori. Tinerii vor beneficia de oportunitati de voluntariat, ucenicie (apprenticeship), instruire practica (traineeship) sau angajare.

Organizațiile care pot oferi oportunitati tinerilor in cadrul ESC sunt organizatii neguvernamentale, institutii publice si firme de toate dimensiunile. Acestea trebuie sa deruleze proiecte care se inscriu in sfera solidaritatii. In acest moment nu exista detalii despre modul in care acestea vor fi selectionate si nici despre posibile conditii de eligibilitate cu privire la structurile juridice care vor putea oferi oportunitati in cadrul ESC. Singurele mentiuni disponibile precizeaza ca acestea vor fi verificate si autorizate sa deruleze proiecte in cadrul ESC. Mecanismul prin care aceste structuri vor putea accesa ESC pentru a oferi oportunitatile adresate tinerilor este cel al apelurilor de propuneri de proiecte lansate pentru diferitele componente ale ESC de catre Comisia Europeana. Subintelegem ca va fi necesara depunerea unui proiect ca urmare a acestor apeluri deschise, in urma caruia o structura organizationala poate deveni activa in cadrul ESC oferind una dintre tipurile de oportunitati eligibile adresate tinerilor.

Componenta de voluntariat va oferi tinerilor participanti sprijin financiar pentru transport, cazare si masă si acoperirea cheltuielilor zilnice pe durata stagiului de voluntariat, precum si acces la asigurare, in baza unui contract de voluntariat. Tinerii care vor participa la schema de angajare vor semna un contract de munca in baza caruia vor primi o remuneratie din care isi vor asigura cheltuielile cu cazarea, masa si viata zilnica pe durata stagiului. In cazul uceniciei si traineeship-ului se va plati o alocatie de subzistenta, tot in baza unui contract de munca. Programul poate oferi training tinerilor participanti, indiferent de secțiunea a care participa, in functie de nevoi si nivelul lor de expertiza si calificare. La incheierea programului tinerii vor primi un certificat care sa ateste participarea lor la program.

Lansarea acestei initiative a ridicat cateva intrebari legitime, mai ales in contextul in care exista deja o serie de initiative europene in domeniul voluntariatului (European Voluntary Service (EVS) si EU Aid Volunteers, cea din urma devenita activa in 2015) dar si in domeniul angajabilitatii tinerilor (Youth Guarantee si Youth Employment Initiative – detalii despre progresul initiativelor cu privire la angajarea tinerilor sunt disponibile aici si o analiză la 3 ani de la lansarea acestor initiative este disponibila aici.

Diferenta dintre ESC si EVS si potentialul de suprapunere si/sau dublare a celor doua initiative este una dinte aceste intrebari. EVS aniverseaza anul acesta 20 de ani de existenta si au existat o serie de manifestari dedicate acestei aniversări. EVS a functionat pe baza unui trio de actori: organizatia de trimitere, organizatia de gazduire si voluntarul. Diferenta fundamentala dintre cele doua programe este eliminarea din ESC a organizatiei de trimitere si facilitarea relatiei directe intre organizatia care gazduieste (respectiv ofera oportunitatea de voluntariat sau angajare) si tanar (voluntar sau angajat).

In viziunea initială a programului EVS existenta organizatiei de trimitere a fost vazuta ca o masura de asigurare a calitatii, sarcinile acesteia fiind de a pregati voluntarul in vederea realizarii stagiului si de a intra intr-o relatie de parteneriat cu organizatia gazda in vederea elaborarii proiectului si identificarii voluntarului, dar si pentru sustinerea voluntarului pe durata stagiului si dupa intoarcerea acestuia din stagiu. Existenta organziatiei de trimitere ca garantie a calitatii nu a functionat totdeauna conform asteptarilor, existand o serie de critici la adresa modului in care rolul acestora a fost indeplinit.

Iata ca ESC vine cu o simplificare a procesului de identificare a viitorului participant (voluntar sau angajat), accentuand in acest fel responsabilitatea organizației gazda de a identifica si selecta persoana potrivita pentru oportunitatea pe care o ofera. Nu avem foarte multe informatii despre modul cum Garantia pentru tineri si Initiativa locurilor de munca pentru tineri au functionat in Romania in perioada in care au fost active in restul Europei (2013-2016), de aceea nu vom comenta cu privire la modul cum ESC va schimba sau va completa aceste initiative.  In privinta anului 2016 stim doar faptul ca Ministerul Finantelor Publice a returnat Comisiei Europene prefinantarea de aproximativ 30,2 milioane de euro aferenta anuui 2016 pentru ca sumele nu au fost cheltuite conform acordurilor existente (din postarea pe Facebook a Dnei Ana Birchall, Presedinta Comisiei pentru Afaceri Europene a Camerei Deputatilor, din data de 6/10/2016 si documentul emis de Ministerul Finantelor Publice care confirma returnarea prefinantarii). Ne-am dori insa ca acestea sa devina active si functionale in Romania pentru a veni in sprijinul tinerilor.

Raman insa o serie de intrebari la care speram ca vom gasi raspunsuri pe masura ce detaliile despre functionarea efectiva a ESC vor deveni accesibile:

  •  Accentul pe solidaritate inseamna ca se diminueaza sau chiar se renunta la componenta de dezvoltare personala a tanarului care este pregnanta in cadrul EVS, punandu-se mai degraba accentul pe nevoile din comunitate pe care proiectele in care se vor implica tinerii le vor aborda?
  • Programul ESC va oferi finantare si pentru stagii desfasurate in interiorul propriei tari?
  • Finantarea acordata pentru sectiunea de voluntariat va cuprinde si un buget pentru implementarea activitatilor de voluntariat si sustinerea logistica a organizatiei pe durata stagiului de voluntariat?
  • Certificatul eliberat la finalul stagiului va fi Youthpass?
  • In ce masura accesul aparent neingradit al actorilor economici de toate tipurile si dimensiunile va fi benefic pentru program, din perspectiva accentului pe solidaritate si proiecte cu pronuntat caracter solidar?