Povești de voluntar – Aliz în Lituania

Salutare! Mă numesc Aliz, am 29 de ani, de origine, sunt din Brașov, dar în ultimii ani am locuit la Cluj. În 2020, prin ianuarie am decis că este timpul pentru o experiență nouă în viața mea și am început să mă interesez de proiecte de voluntariat din cadrul programului European Solidarity Corps. Din păcate, ce am plănuit și ce s-a întâmplat nu s-au aliniat, cum a fost cazul pentru toată lumea din cauza pandemiei. Am încercat din nou primăvara asta și am fost acceptată într-un proiect de zece luni numit „Be the Change – Grow Together” pentru a fi voluntar la o școala cu educație incluzivă unde învață și copii cu diferite dizabilități. Proiectul este de zece luni, organizația gazdă este școala „Palaimintojo Teofiliaus Matulionio gimnazija” din Vilnius, iar organizația coordonatoarea este Litdea.

Primul lucru pe care l-am observat când am ajuns in Vilnius a fost cât de multă verdeață și natură are. În multe locuri, ai impresia că ești în afara orașului fiindcă arată ca o pădure și traficul abia se mai aude, dar, când colo, ești chiar în centru, într-unul dintre multele parcuri. Orașul este unul multicultural, există minorități care au limba maternă rusă sau poloneză, dar și studenți străini sau oameni din alte țări care lucrează aici. Alt lucru care sare în ochi este numărul mare de librării în oraș, sau combinații de librării cu cafenele cosy unde poți savura o cafea și în același timp să iți găsești următoarea carte pe care să o răsfoiești. Ah, poți vizita, de asemenea, o cafenea cu pisici și ai oportunitatea să zbori cu balonul cu aer cald. 😀

Experiența de a fi voluntar ESC este una pozitivă până acum. Decizia de a participa într-un astfel de proiect a fost, în parte, din dorința de a ieși din zona de confort și de a face altceva decât cu ce eram obișnuită înainte. O experiență nouă de unde pot învăța și crește, o mică pauză departe de lumea corporatistă de unde veneam. Schimbarea de la lucratul la birou (sau Work from Home, varianta de pandemie), la a lucra într-o școală oferă un contrast neobișnuit. În primul rând, mi-a luat un pic de timp să mă obișnuiesc cu nivelul de zgomot și forfotă din școală. În al doilea rând, ritmul este total diferit în comparațiile cu structura de la job – uneori un pic mai lent, dar foarte fluid și schimbător în același timp. Nevoia de a fi adaptabil lucrând la o școală este și din cauza pandemiei, planurile se schimbă o dată cu noile decizii ale autorităților.

În urmă cu câteva zile, am avut și On-arrival Training organizat pentru toți voluntarii din Lituania care ne-am început proiectul recent. Am avut oportunitatea să cunosc oameni frumoși, să leg prietenii, să mă bucur de un peisaj minunat de iarna și să am oameni lângă care împărtășesc o experiență similară cu a mea doar că în proiecte și orașe diferite. Am avut activități de team building, am primit informații despre proiectele ESC în general, am discutat despre ce înseamnă să locuiești in Lituania, iar în afara activităților am avut timp să ne cunoaștem mai bine la bowling, piscină, saună, board games sau la plimbări prin zăpadă.

Inițial activitățile mele erau să ajut cu ce era nevoie la început de an școlar. Înregistrat cărți la biblioteca școlii, numărat manuale sau aranjat dosare. Apoi în primele săptămâni de școală am participat în mai multe excursii cu diferite clase. Toate excursiile erau într-un sat în apropriere de Vilnius, la o casă rurală deținută de școală unde copiii aveau ocazia să se joace în aer liber, sa își gătească cârnați, cartofi sau bezele pe foc, dar și să aibă activități de team building cu profesorii lor pentru a-i ajuta să comunice mai eficient și să coopereze mai ușor unii cu alții. Cu timpul, programul a devenit mai stabil, iar niște exemple de activități recurente ar fi următoarele: acompaniat elevii si învățătoarele la bazin pentru lecții de înot, ajutat la testarea Covid a elevilor, asistent la orele de engleză – în special pentru elevii cu diferite dizabilități care sunt integrați în clasele obișnuite, ajutat la orele de arte și meșteșuguri la clasele speciale cu copii cu dizabilități sau stat de pază pe coridor în timpul pauzelor.